Tuesday, November 15, 2005

Berkenalan BM

Memandangkan kawan karib saya,Bang Wei telah menuliskan artikel blognya dalam BM,saya tidak seharusnya menentang “Trendi BM” yang diasalkan oleh beliau.
Saya seorang pelajar aliran pendidikan cina,dari tadika sehingga universiti,bahasa yang “paling amat tersangat digunakan sekali”oleh saya ialah Mandarin. Walaupun saya menerima pendidikan sekolah menengah yang kebanyakan subjek diajar dalam BM (kecuali Mandarin, BI, Muzik ), BM saya sehingga hari ini juga tidak dikuasai dengan baik.
Dalam peperiksaan kerajaan, BM selalunya halangan bagi menyempurnakan keputusan saya.Walaubagaimanapun, saya senantiasa puas hati dengan keputusan BM saya kerana penguasaan BM saya memang kurang memuaskan. Di tempat ku mengadakan latihan industri ,ada 3 orang Melayu yang sama bahagian dengan auleo ni.Pada hari pertama, auleo memulakan perbualan dulu dalam Inggeris,tapi kerja auleo disia-siakan kerana mereka membalas ku dalam BM. Dalam keadaan kritikal seperti ini,auleo terpaksa mengadakan “bilingual show time”-bertutur dalam dwibahasa-BI dan BM. Suasana adalah serius kerana Pengurus Projek ingin sampaikan briefing bagi kerja. Malah,auleo ni teramat sangat ingin ketawa kuat kuat kerana terlalu lucu already.
Rakan sejawat Melayuku memang cinta kepada BM sekali,tiap tiap kali walaupun saya mula perbualan dulu dalam BI, mereka juga membalas auleo dalam BM.Tapi , seperti kawanku yang selalu mengingatkanku, “Pemikiran Positif”,mungkin ini adalah misi yang disampaikan oleh tuhan bagi mengingatkan vocab BM ku.
Tapi,auleo memang kurang rasa rendah diri dengan penguasaan BM kerana BM auleo memang teruk bagi tahun-tahun selama ini.Auleo masih rasa bangga dengan sendiri kerana BM auleo ni yang mendapat C6 dalam SPM, masih dapat menang banyak kawan-kawan yang dapat A1 atau A2 dalam SPM. Auleo kurang faham kenapa pelajar cemerlang ini kehilangan penguasaan BM dalam masa yang singkat.
Auleo mengimbas kembali bahawa peristiwa yang berlaku pada tahun 2003…… Hari itu Langit kurang awam,matahari garang menderita rakyat KL dengan pancaran yang tidak terbilang.Auleo dan rakannya bersiar-siar kat kompleks membeli-belah dan dihentikan oleh seorang promoter yang ketinggiannya 164cm.Promoter tersebut menggunakan BM menanyakan kami sama ada kami boleh ditemuramah olehnya berkenalan dengan produknya.
Kami tiada masa lapang melayan promoter itu.Tapi kesemua kawan yang berjalan kat depan tidak dapat memberi jawapan!mereka kata “sorry , kami sekarang……” dan semua orang tersangkut di situ,semua orang lihat sesama sendiri dan tiada siapa yang dapat memikirkan perkataan yang sesuai dalam BM. Masa itu munculnya wira..saya sambung “kami kesuntukan masa”
Haha,memang tidak dapat dibayangkan penguasaan BM dapat merosot dengan begitu amat tersangat cepat sekali di kalangan kawan auleo.
Ketika melancong kat Sabah,BM juga banyak digunakan semasa bertanyakan orang tempatan Sabah. Tetapi, Kawan auleo (pakcik Khangyee)ini sangat teruk,tiap-tiap hari mengejek auleo apabila aku bertutur BM.Pakcik perli auleo kerana BM auleo saja belajar kat sekolah,dan tidak digunakan dalam kehidupan seharian.Dengan itu,perkataan yang auleo guna adalah amat formal sekali(kurang sedap didengar dalam perbualan).
Hari ini,Pengurus Projek Rashid menghimpunkan kami lagi untuk meeting,Ya! Seperti yang dapat diramalkan,meeting itu dikonduksikan dalam BM! Suasananya seperti meeting dengan pengawai kerajaan. Pening!
Semoga anda yang membaca artikel auleo selama ini dapat bernafas lagi dengan BM ku yang begitu teruk sekali. Tujuan penggunaan BM hari ini adalah untuk keseronokan sahaja.
Sekian Terima Kasih

4 comments:

Anonymous said...

yoyo~ lucunya artikel ini (macam tak betul saja, tapi tak dapat fikirkan perkataan yang lebih sesuai daripada lucu :p). saya punya bahasa juga sudah merosot teruk, sekarang cakap berbiji-bijian, haha.. hari tu saya beritahu guard kat cyberia nak masuk "ambil orang" & kawan saya ketawa tak berhenti-henti. apa perkataan yang lebih sesuai untuk itu har?

Anonymous said...

haha,aku pun tidak pasti bagaimana katakan nya.mungkin "hantar kawan"? hehe

Anonymous said...

angkat kawan lebih sesuai kan?

tidak dapat dijangkakan kemerosotan dan kegagalan system pendidikan di kalangan masyarakat malaysia, selepas membaca karangan auleo yang hebat ini.

article wahai kawan auleo amat melucukan. ia menunjukan keharmonikan dalam masyarakat malaysia yang diia-iakan oleh kementerian pendidikan. demi mencapai wawasan 2020 dengan masyarakat yang harmoni, kita golongan cina dapat bertutur dalam bahasa cina, dalam tafsiran bahasa inggeris karangan dalam bahasa melayu.ini telah membaca imbasan yang teguh kepada masyarakat, iaitu kita telah mampraktikan konsep peminpin kita dengan sepenuhnya...

syabas dan hidupkan keharmonian masyarakat.

Anonymous said...

angkat kawan lebih sesuai kan?

tidak dapat dijangkakan kemerosotan dan kegagalan system pendidikan di kalangan masyarakat malaysia, selepas membaca karangan auleo yang hebat ini.

article wahai kawan auleo amat melucukan. ia menunjukan keharmonikan dalam masyarakat malaysia yang diia-iakan oleh kementerian pendidikan. demi mencapai wawasan 2020 dengan masyarakat yang harmoni, kita golongan cina dapat bertutur dalam bahasa cina, dalam tafsiran bahasa inggeris karangan dalam bahasa melayu.ini telah membaca imbasan yang teguh kepada masyarakat, iaitu kita telah mampraktikan konsep peminpin kita dengan sepenuhnya...

syabas dan hidupkan keharmonian masyarakat.

Related Posts with Thumbnails